Notícies

 

Millores al Servei local de Teleassistència per arribar a tothom que el necessita

Fotografia d'un dels cotxes de la teleassistència

02/02/2022

Millores al Servei local de Teleassistència per arribar a tothom que el necessita

La teleassistència pública incorpora millores aquest 2022. S’incrementen les unitats mòbils i es renoven els dispositius per altres més funcionals i accessibles. També canvien els criteris per poder-la tenir de manera gratuïta: 6 de cada 10 usuaris hi podran comptar sense cap copagament.

Des d’aquest gener, el Servei local de Teleassistència, que presta Dipsalut, ofereix millores, tant per a les persones que ja en són usuàries com per a les que s’hi donin d’alta a partir d’ara.

 

Una de les novetats és la renovació i increment dels dispositius que s’instal·len a les llars de les persones usuàries, segons els factors de risc (detectors de fum, de gas, de caigudes, de manca de moviment...). Continuant amb la tecnologia, es preveu anar renovant tots els terminals i els penjolls i polseres de la teleassistència, per fer-los més funcionals i accessibles. Un dels objectius es oferir-ne d’adaptats a les diferents necessitats de les persones amb diversitat funcional. També, oferir-ne d’idonis per a usuaris amb deteriorament cognitiu.

Maria Puig i Ferrer, presidenta de Dipsalut, explica que “sabem que la teleassistència és un recurs molt útil per a tots els que volen mantenir una vida independent. I volem adequar-la per respondre a les diferents realitats. Per exemple, incorporant polsadors que es poden activar amb diverses parts del cos o, fins i tot, amb la respiració”.

Una altra millora vinculada a la modernització i digitalització del Servei és el fet que ja no hi ha la necessitat de disposar d’una línia telefònica. També hi ha canvis en la teleassistència mòbil (es complementarà amb més prestacions com la geolocalització i detectors de riscos fora la llar).


Més professionals d’intervenció domiciliària i unitats mòbils


S'incrementen les unitats mòbils, que passen de 4 a 7. Dues de les noves, oferiran atenció les 24 hores. També n’hi haurà d’orientades a tasques de suport psicosocial i acompanyament (3 dels vehicles).

L’equip de professionals de les unitats, juntament amb l’equip de coordinadores de zona, s’encarrega de les visites als usuaris a casa seva per realitzar-ne el seguiment. Aquestes trobades també permeten conèixer de primera mà les condicions en les que viu la persona, així com els suports familiars o d’altre tipus amb què compta. A més, les unitats mòbils es desplacen per a atencions específiques (per exemple, suport per a processos de dol), per a serveis complementaris (com el de custòdia de claus) i per a la resolució d’emergències.

Servei centrat en la persona

Altres canvis van dirigits a avançar cap a la personalització, a proporcionar a cadascú el seguiment i prestacions que necessita (en funció del seu grau de dependència, xarxa familiar i social, entorn i altres condicionants). Amb aquesta intenció, es preveu incrementar  les trucades que es fan des del Centre d’Atenció. També es vol reforçar el suport a les persones cuidadores, per procurar evitar la síndrome de burnout.

El Servei continua incorporant nous protocols enfocats a la prevenció i a la resposta ràpida i coordinada en diferents situacions. S’està ultimant el de prevenció del suïcidi, que s’afegirà als ja existents com, per exemple, el de prevenció d’abusos o maltractaments.

Facilitar l’accés al Servei

Aquest 2022 també s’ha modificat l’estructura de preus, que es concreta en tres trams:

- Servei gratuït: per a les persones amb menys capacitat econòmica (el cost mensual es finança amb les aportacions de Dipsalut, que n’assumeix el 75%, i dels ajuntaments, que en financen el 25% restant). Com a novetat, aquest tram s'amplia: es passa de 218 persones que fins ara rebien el servei gratuïtament, a 5.519. És a dir, que a partir d’aquest 2022 el 60% de les persones usuàries passaran a comptar amb la teleassistència gratuïtament.

- Teleassistència estàndard: el cost baixa als tretze euros mensuals (aquesta disminució no afecta el nombre de prestacions ni a la seva qualitat)

- Teleassistència complementària (sensors o mòbil): el preu passa a ser de quinze euros mensuals (increment d’aproximadament un euro respecte el 2021. Es milloren els dispositius tecnològics complementaris).

L’objectiu és poder arribar a tothom que pugui necessitar-lo, independentment de la capacitat econòmica. I que totes aquelles persones que tenen un nivell d’ingressos baix puguin beneficiar-se de la gratuïtat. Per donar cobertura a tothom que li calgui, també es preveu simplificar tràmits i el procés d'instal·lació dels dispositius.

Dipsalut -en col·laboració amb les àrees bàsiques de serveis socials, els ajuntaments i els consells comarcals - presta el Servei local de Teleassistència a tots els municipis de la demarcació, excepte a Girona ciutat. Actualment unes deu mil persones de les comarques gironines hi compten.

 

Més informació sobre la teleassistència, clicant aquest enllaç. Per sol·licitar l'alta al Servei (per a un mateix o per a un familiar), cal adreçar-se als serveis socials municipals o comarcals.

Dades de contacte

Parc de Recerca i Innovació de la UdG

Edifici Jaume Casademont

C/ Pic de Peguera, 15

La Creueta - 17003 - Girona

Tel. 972 41 47 20 - Fax. 972 41 47 30

info@dipsalut.cat

Localització