Noticia

Imatge d'arxiu d'una teleoperadora al Centre d'Atenció del Servei local de Teleassistència

07/05/2020

14.650 trucades de seguiment a persones vulnerables

El Servei local de Teleassistència s'ha adaptat a la realitat imposada per la COVID-19 introduint canvis com el reforç del seguiment a les persones grans, dependents o amb malalties cròniques que viuen soles.

Des que es va activar el Pla Procicat i el Pla de Contingència del Servei -el passat 12 de març, amb motiu del coronavirus- i fins aquest 26 d'abril, s'han dut a terme 14.651 trucades de seguiment a les persones usuàries de la teleassistència pública de les comarques gironines. S'ha posat especial atenció en aquelles que tenen més risc de presentar complicacions en cas de contraure la COVID-19.

La prioritat és detectar, amb celeritat i per actuar amb immediatesa, diferents situacions de risc o d’emergències que puguin sorgir, com ara urgències mèdiques o circumstàncies especials, com per exemple la manca de cobertura de necessitats bàsiques, entre d’altres.

El seguiment i l’atenció a les persones usuàries es fa en coordinació amb els serveis socials de cada comarca o municipi. En la gestió d’aquestes emergències, segons cada situació, el Servei local de Teleassistència, gestionat per Dipsalut, mobilitza les unitats mòbils del servei o d’altres recursos públics d’emergències, i contacta amb els familiars que la persona usuària hagi indicat.

En el mateix període, s'han atès 943 emergències; una vintena de les quals, urgències mèdiques i directament relacionades amb el coronavirus. Aquests darrers casos s'han gestionat amb el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM).

Les professionals del centre d'atenció del Servei també s'encarreguen d'aportar consells de prevenció, informar de la simptomatologia de la Covid-19 i de resoldre els dubtes de les persones usuàries. Entre el 12 de març i el 26 d'abril, han atès 6.306 consultes relacionades amb el coronavirus. També es posen a disposició de les persones usuàries per poder assegurar-ne el benestar, tant pel que fa a necessitats materials urgents, com també d’acompanyament emocional en una situació que genera por, incertesa i soledat. Bona part de les persones usuàries viuen soles (el 51,91%) i amb molt poca (o cap) possibilitat d'interacció social.

Mentre duri la situació d'emergència, el Servei local de Teleassistència també ha habilitat una línia gratuïta 900. Aquest servei està adreçat a persones que viuen soles i amb factors que s’associen a un risc més gran de presentar complicacions si contrauen la COVID-19 i que no compten amb teleassistència a la seva llar. També va dirigit a persones a les quals s'ha diagnosticat la malaltia.


Dades del Servei durant la COVID-19 per comarques


Alt Empordà
Des de l’inici del Pla de Contingència del Servei, el 12 de març, i fins el 26 d’abril s’han efectuat 3.192 trucades de seguiment als 1.212 usuaris de la comarca, i s’han atès 1.286 consultes relacionades amb el coronavirus. Han estat ateses 172 emergències (4 directament relacionades amb la COVID-19).

Baix Empordà
2.801 trucades de seguiment als 1.104 usuaris de la comarca. S’han atès 1.189 consultes relacionades amb la COVID-19. S'ha resolt 190 emergències (3 relacionades directament amb el coronavirus).

Gironès
S'han fet 1.818 trucades de seguiment als 1.234 usuaris de la comarca, i s’han atès 720 consultes relacionades amb la COVID-19. Han estat ateses 93 emergències (cap d'elles directament vinculada al coronavirus).

Selva
Des del 12 de març i fins el 26 d’abril, s’han dut a terme 3.378 trucades de seguiment als 1.191 usuaris de la comarca i s’han atès 1.516 consultes relacionades amb la COVID-19. Han estat ateses 278 emergències (8 vinculades directament al coronavirus).

Pla Estany
662 trucades de seguiment als 476 usuaris de la comarca. S’han atès 275 consultes relacionades amb el coronavirus. S'ha resolt 37 emergències (7 vinculades directament a la COVID-19).

Garrotxa

1.818 trucades de seguiment als 1.413 usuaris de la comarca. S’han atès 936 consultes sobre la COVID-19. 126 emergències (6 relacionades directament amb el coronavirus).

Ripollès
659 trucades de seguiment als 510 usuaris de la comarca. 236 consultes sobre la COVID-19. Han estat ateses 31 emergències (no en consta cap de directament vinculada al coronavirus)

Cerdanya
Des de l’inici del pla de contingència del Servei, el 12 de març, i fins el 26 d’abril s’han fet 323 trucades de seguiment als 200 usuaris de la comarca, i s’han atès 148 consultes relacionades amb la COVID-19. Han estat ateses 16 emergències (no en consta cap de directament vinculada al coronavirus)



NOTA: Adjuntem fotografia d'arxiu del Centre d'Atenció del Servei local de Teleassistència. Autoria: P. Duran/Dipsalut

Dades de contacte

Parc Científic i Tecnològic de la UdG

Edifici Jaume Casademont

C/ Pic de Peguera, 15

La Creueta - 17003 - Girona

Tel. 972 41 47 20 - Fax. 972 41 47 30

info@dipsalut.cat

Localització