Notes de premsa

01/02/2022

Millores al Servei local de Teleassistència per arribar a tothom que el necessita

 

La teleassistència pública incorpora millores aquest 2022. S’incrementen les unitats mòbils i es renoven els dispositius per altres més funcionals i accessibles. També canvien els criteris per poder-la tenir de manera gratuïta: 6 de cada 10 usuaris hi podran comptar sense cap copagament.

Des d’aquest gener, el Servei local de Teleassistència -que presta Dipsalut (l’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona)- ofereix millores, tant per a les persones que ja en són usuàries com per a les que s’hi donin d’alta a partir d’ara.

Una de les novetats és la renovació i increment dels dispositius tecnològics que s’instal·len a les llars de les persones, segons els factors de risc. Es tracta de detectors d’incendi, de fuites de gas o de caigudes. Es preveu passar dels 1.170 dispositius actuals, a 1.300 (l’any 2022) i a 2.050 (pel 2023).

A més, els usuaris que requereixen un nivell de suport més alt (pel seu grau de dependència i per ser més vulnerables socialment) podran disposar d’un servei de monitorització intel·ligent. S’instal·len sensors interconnectats en diversos punts de la llar que van donant informació sobre els moviments de l’usuari i permeten prevenir riscos o reaccionar ràpidament davant incidents diversos.

Continuant amb la tecnologia, es preveu anar renovant tots els terminals i els penjolls i polseres de la teleassistència, per fer-los més funcionals i accessibles. Un dels objectius es oferir-ne d’adaptats a les diferents necessitats de les persones amb diversitat funcional. També, oferir-ne d’idonis per a usuaris amb deteriorament cognitiu.

Maria Puig i Ferrer, vicepresidenta tercera de la Diputació de Girona i presidenta de Dipsalut, explica que “sabem que la teleassistència és un recurs molt útil per a totes les persones que volen mantenir una vida independent. I volem adequar-la per respondre a les diferents realitats. Per exemple, incorporant polsadors que es poden activar amb diverses parts del cos o, fins i tot, amb la respiració, ampliant doncs els recursos d’adaptació que teníem fins ara”.

Una altra de les novetats vinculada a la modernització i digitalització és el fet que ja no hi ha la necessitat de disposar d’una línia telefònica. També hi ha millores respecte la teleassistència mòbil. Es complementarà amb més prestacions com la geolocalització i detectors de riscos fora la llar pensats, especialment, per a persones que viuen o es mouen soles en entorns aïllats i volen seguir realitzant activitats de forma autònoma.

La presidenta de Dipsalut remarca que “l’objectiu del servei és proporcionar autonomia, facilitar que la persona no s’estigui de viure on i com voldria per por al que li pugui passar. La teleassistència dona seguretat, acompanyament i una resposta rapidíssima davant qualsevol incidència i això es tradueix en tranquil·litat tant per a l’usuari com per als seus cuidadors o entorn més proper”.


Més professionals d’intervenció domiciliària i unitats mòbils

Una altra de les millores substancials és l’increment de les unitats mòbils, que passen de 4 a 7. Dues de les noves unitats mòbils oferiran atenció les 24 hores. També n’hi haurà d’orientades a tasques de suport psicosocial i acompanyament (3 dels vehicles).

L’equip de professionals de les unitats mòbils, juntament amb l’equip de coordinadores de zona, s’encarrega de les visites periòdiques als usuaris a casa seva per realitzar-ne el seguiment, tant a nivell físic com psicològic i emocional. Aquestes trobades també permeten conèixer de primera mà les condicions en les que viu la persona, així com els suports familiars o d’altre tipus amb què compta. Alhora serveixen per fer companyia i per proporcionar ajuda amb algunes tasques o incidències.

Les unitats també es desplacen per a les instal·lacions o actualitzacions dels dispositius tecnològics, per a atencions o pautes de suport específiques (per exemple, suport per a processos de dol), per a serveis complementaris (com el de custòdia de claus) i per a la resolució d’aquelles emergències en les que no ha calgut activar ambulància o altres cossos de primera resposta.

Els i les professionals d’aquestes unitats tenen un perfil, formació i habilitats multidisciplinari, que inclou preparació en l’àmbit sanitari, psicosocial i tecnològic. Es mouen per tota la demarcació i compten amb vehicles preparats per arribar a les zones de més difícil accés.


Servei centrat en la persona

Altres canvis van dirigits a avançar cap a la personalització, a proporcionar a cadascú el seguiment i prestacions que necessita (en funció del seu grau de dependència, xarxa familiar i social, entorn i altres condicionants).

Amb aquesta intenció, es preveu incrementar notablement les trucades que es fan des del Centre d’Atenció. Es busca assegurar una atenció acurada que respongui a les particularitats de cada persona, com ara el deteriorament cognitiu, la mobilitat reduïda, diversitat funcional, o l’aïllament. També es preveu reforçar el suport a les persones cuidadores, per procurar evitar la síndrome de burnout. A més, les trucades que realitzen tots els usuaris cap al Centre són gratuïtes, per incentivar aquest contacte més seguit.

El Servei continua incorporant nous protocols enfocats a la prevenció i a la resposta ràpida, idònia i coordinada en diferents situacions. S’està ultimant el de prevenció del suïcidi, que s’afegirà als ja existents com, per exemple, el de prevenció d’abusos o maltractaments.


Facilitar l’accés al Servei

Aquest 2022 també s’ha modificat l’estructura de preus, que es concreta en tres trams:

- Servei gratuït: per a les persones amb menys capacitat econòmica (el cost mensual es finança amb les aportacions econòmiques de Dipsalut, que n’assumeix el 75%, i dels ajuntaments, que en financen el 25% restant). Com a novetat, aquest tram s'amplia: es passa de 218 persones que fins ara rebien el servei gratuïtament, a 5.519. És a dir, que a partir d’aquest 2022 el 60% de les persones usuàries passaran a comptar amb la teleassistència gratuïtament.

- Teleassistència estàndard: el cost del servei baixa als tretze euros mensuals (aquesta disminució no afecta el nombre de prestacions ni a la seva qualitat)

- Teleassistència complementària (sensors o mòbil): el preu passa a ser de quinze euros mensuals (increment d’aproximadament un euro respecte el 2021. Es milloren els dispositius tecnològics complementaris).

L’objectiu és poder arribar a tothom que pugui necessitar-lo, independentment de la capacitat econòmica. I que totes aquelles persones que tenen un nivell d’ingressos baix puguin beneficiar-se de la gratuïtat. Per tal de donar cobertura a tothom que li calgui, també es preveu simplificar tràmits, així com el procés per a la instal·lació dels terminals i altres dispositius.

Dipsalut -en col·laboració amb les àrees bàsiques de serveis socials, els ajuntaments i els consells comarcals - presta el Servei local de Teleassistència a tots els municipis de la demarcació, excepte a Girona ciutat. Actualment unes deu mil persones de les comarques gironines hi compten. La teleassistència pública va adreçada a totes les persones grans que viuen soles o passen moltes hores soles. També és per a persones de menys edat amb limitacions de mobilitat o cert grau de dependència.


NOTA: Adjuntem imatges del Servei local de Teleassistència (unitats mòbils, Centre d'Atenció, detall del penjoll i imatges d'arxiu de visites als domicilis. Podeu trobar-ne més, a l’apartat Sala de Premsa del web de Dipsalut (http://www.dipsalut.cat/premsa.html)



Per més informació:
Noemí Guillem, tècnica de Difusió
nguillem@dipsalut.cat
972414720, 699012787

Dades de contacte

Parc de Recerca i Innovació de la UdG

Edifici Jaume Casademont

C/ Pic de Peguera, 15

La Creueta - 17003 - Girona

Tel. 972 41 47 20 - Fax. 972 41 47 30

info@dipsalut.cat

Localització