Promoció de la salut, benestar i atenció a les persones
Subvenció a ajuntaments per a la millora de les condicions i estils de vida (CEV)
Introducció
NOVETAT: A partir del 2026, aquesta línia passa a tenir una peridoficació biennal. La pròxima convocatòria es preveu que surti durant el primer trimestre del 2026 i comprendrà un període subvencionable de 2 anys (1 d'agost de 2025 a 31 de juliol de 2027)
Els ajuntaments són l’Administració pública més propera a la ciutadania. Aquest fet genera, en molts casos, una capacitat de resposta més ràpida i més ajustada a les necessitats de les persones. No obstant això, els municipis tenen limitats els seus recursos econòmics i l’establiment de prioritats fa que alguns programes quedin relegats a segon terme.
Dipsalut vol promoure que les actuacions orientades al benestar de la població estiguin en l’agenda d’accions de tots els municipis de la demarcació. Per això oferim suport econòmic als ajuntaments que fan un esforç en:
- La promoció de la salut i la qualitat de vida:
S’emmarquen en aquest àmbit, aquelles actuacions dirigides a fomentar la salut individual i col·lectiva que incideixen en les condicions i els estils de vida, en els entorns i en els coneixements, les habilitats i les actituds de les persones i les comunitats. - El foment de la inclusió social i la convivència:
S’emmarquen en aquest àmbit, aquelles actuacions dirigides a millorar les condicions de vida (educació, treball, habitatge...) i a cobrir les necessitats bàsiques de les persones.
- Escenari 1: El projecte compleix el 80% o més dels ítems del “Formulari d'avaluació de bones pràctiques transferibles per a la promoció de la salut (Guia Dors)”.
- Escenari 2: El projecte no inclou o no arriba al 80% dels ítems del “Formulari d'avaluació de bones pràctiques transferibles per a la promoció de la salut (Guia Dors)”.
En cas que una entitat presenti la seva sol·licitud sota l’escenari 1, caldrà adjuntar el “Formulari d'avaluació de bones pràctiques transferibles per a la promoció de la salut (Guia Dors)” en format PDF i haurà de disposar de la documentació que acrediti de manera fefaent els ítems assolits. Per més informació es pot consultar el següent manual de referència “Formulari de bones pràctiques transferibles per a la promoció de la salut (Guia Dors)” .
Objecte
Aquestes subvencions tenen per objecte "projectes de promoció de la salut orientats a la millora de les condicions i estils de vida, impulsats pels ajuntaments i les entitats municipals descentralitzades".
El suport econòmic s’ha de destinar a la realització de projectes de promoció de la salut (*) que persegueixin algun dels objectius següents:
- Garantir els drets reconeguts en la Declaració Universal dels Drets Humans i en la Convenció sobre els Drets de la Infància, especialment els drets econòmics, socials i culturals.
- Fomentar la salut i activitats inclusives en l’àmbit del temps lliure i del lleure educatiu, prioritzant les persones, grups o col·lectius en situació de necessitat, vulnerabilitat o exclusió social.
- Impulsar activitats educatives o socioculturals que afavoreixin l’autonomia personal, els estils de vida saludables i el benestar.
- Promoure activitats esportives de caràcter no competitiu, especialment adreçades a col·lectius en situació de vulnerabilitat social.
- Integrar, en l’àmbit local, els Objectius de Desenvolupament Sostenible i el model de determinants socials de la salut.
(*) Per a tots els projectes presentats es demana que s’expliquin de forma clara els objectius, de manera que no se subvencionarà cap projecte que no respongui a la perspectiva plantejada per Dipsalut en el seu Marc de promoció de la salut.
Queden excloses de subvenció els projectes següents:
- D’esport competitiu.
- De promoció turística o d’abast internacional.
- D’alimentació, cultura o oci que no promoguin directament la salut o que no incorporin la perspectiva dels determinants. d) Projectes educatius en centres escolars, casals d’infants i joves.
- De suport domiciliari per a necessitats bàsiques de la llar i atenció personal.
- De serveis assistencials o sanitaris especialitzats (podologia, salut bucodental, òptica i audiologia, atenció mèdica o d’infermeria, nutrició i dietètica clínica, etc.).
- Inclosos en programes d’altres Administracions Públiques que cobreixin adequadament les necessitats del territori (p. ex. control de menús escolars, beques menjador).
- Inclosos en altres programes del Catàleg de serveis de Dipsalut o en accions finançades directament per l’organisme (convenis, subvencions, etc.).
Destinataris
Tots els ajuntaments de la demarcació de Girona i entitats municipals descentralitzades (EMD).
Conceptes subvencionables
Es consideren despeses subvencionables:
- Remuneració dels professionals que porten a terme les activitats de manera directa o bé que la seva participació és imprescindible en termes de coordinació.
- Materials no inventariables i serveis necessaris per fer l’activitat/s tret de les exclusions del punt 7 d’aquestes bases.
- Despeses de publicitat i difusió de l’activitat/s.
Es consideren despeses no subvencionables:
- Manteniments, serveis, materials o altres despeses de naturalesa indirecta (llum, aigua o altres subministraments, serveis de neteja, telefonia, internet, assegurances, etc.)
- Despeses de vestuari dels professionals i/o usuaris que realitzen les activitats; samarretes i altra vestimenta de marxandatge.
- Adquisició de mobiliari o de material informàtic o llicència informàtica.
- Adquisició d’equipaments, maquinària, aparells d’ús esportiu o altres materials inventariables.
- Adquisició de trofeus, medalles, marxandatge o similars.
- Despeses de redacció de projectes.
- Despeses associades a la formació dels professionals.
- Obres d’adequació i/o equipament d’espais oberts o tancats.
- Despeses de transport, lloguer o alimentació.
- Remuneració de personal que no estigui directament vinculat amb l’execució de l’activitat subvencionada.
Període subvencionable
Se subvencionaran les actuacions que tinguin lloc entre l'1 d'agost de 2025 i el 31 de juliol de 2027. (Previsió de dates, que es confirmaran a la convocatòria).
Bases i convocatòria
Bases específiques reguladores de subvencions per a projectes de millora de les condicions i estils de vida, i d'intervencions terapèutiques, destinades a ajuntaments, EMD i organitzacions no lucratives en fase d'aprovació inicial, al BOP de Girona núm. 239 de 16 de desembre de 2025.
Important: Fins al 2025, aquesta línia de subvenció tenia una periodicitat anual. A partir del 2026, el període subvencionable passa a ser de dues anualitats. Per tant, caldrà presentar un projecte amb una despesa prevista fins al juliol de 2027.
Extracte de la convocatòria (pendent de publicació en el BOP)
Podreu consultar l'edicte de la convocatòria a l'e-tauler de Dipsalut (pendent de publicació)
Bases específiques reguladores de subvencions per a projectes de millora de les condicions i estils de vida, i d'intervencions terapèutiques, destinades a ajuntaments, EMD i organitzacions no lucratives, en castellà (pendent de publicació).
Resolució
Es podrà consultar l'acord de la resolució de la convocatòria en el tauler d'anuncis e-Tauler de la seu electrònica de Dipsalut (www.dipsalut.cat), i serà publicada en el Butlletí Oficial de la Província de Girona en el termini màxim de deu dies a comptar des de la data d’adopció de la resolució, d’acord amb l’article 45.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Podreu consultar la resolució al tauler d'anuncis de la seu electrònica de Dipsalut (pendent de publicació)
Justificació
El termini per justificar aquestes subvencions serà al darrer trimestre del 2027. La data exacta es publicarà amb la convocatòria.